Voordat Jaap Korteweg zijn producent van vleesvervangers De Vegetarische Slager eind 2018 aan Unilever verkocht, speelde hij lange tijd met het idee om het bedrijf naar de beurs te brengen. Hij zag daarvan af toen de Amerikaanse concurrent Beyond Meat diens beursplannen ontvouwde, zegt Korteweg in een interview met Business Insider.

“Dat hebben we serieus overwogen”, zegt Korteweg over zijn toenmalige beursplannen. “We zouden dan het eerste niet-vleesbedrijf in de branche zijn geweest dat naar de beurs ging. Maar goed, toen bleek Beyond Meat dat al van plan te zijn. Het eerste bedrijf worden, dat ging dus al niet meer.”

Beyond Meat ging in mei 2019 naar de beurs, maar het bedrijf schakelde al in oktober 2018 zakenbanken in ter begeleiding van zijn beursdebuut, schreef CNBC. In november, grofweg een maand voordat Unilever het bedrijf van Korteweg overnam, leverde Beyond Meat de benodigde beursdocumentatie in bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).

Een eventuele beursgang van de Vegetarische Slager “had best een succes kunnen worden”, denkt Korteweg. “Tegelijkertijd zie je bij Beyond Meat wat de gevaren ervan kunnen zijn. Ze waren in eerste instantie zwaar overgewaardeerd, volgepropt met geld en hadden enorme groeiplannen. Nu zit dat bedrijf in zwaar weer en moeten ze heel erg bezuinigen en afschalen.”

De Vegetarische Slager groeide onder vleugels Unilever

Over de overnameprijs van De Vegetarische Slager die door Unilever is betaald, wil Kortweg geen uitspraak doen. De ondernemer zei een ruim maand voor de overname in december 2018 tegen MT/Sprout op zoek te zijn naar "tientallen miljoenen" om het bedrijf verder te laten groeien.

Volgens Korteweg is de omzet van De Vegetarische Slager sinds de overname door Unilever zes keer zo groot geworden. Unilever spreekt in zijn meest recente jaarverslag uit 2022 van een groei met "dubbele cijfers" voor het vleesloze merk.

Uit de meest recente gedeponeerde jaarcijfers van de Vegetarische Slager blijkt dat het eigen vermogen van het merk tussen 2018 en 2021 steeg van afgerond 12 miljoen naar zo'n 39 miljoen euro. Het nettoresultaat van het merk was in 2020 nog licht negatief, maar bedroeg het jaar erop zo'n 28 miljoen euro.

Toch zou Unilever achter de streep nog "geen cent" hebben verdiend met de Vegetarische Slager, zegt Korteweg tegen Business Insider. "Ze investeren er gigantisch veel in, weet je wel? Dat was ons nooit gelukt."

Investeerders geïnteresseerd in nieuw bedrijf Korteweg

Korteweg en Koffeman werken sinds 2020 met hun nieuwe startup Those Vegan Cowboys aan een manier om 'koeloze' kaas te produceren met caseïne.

Iedere maand kloppen er volgens Korteweg meerdere investeerders aan, maar Korteweg gaat niet in op verzoeken. "De mensen die er bij ons verstand van hebben, zien er het voordeel (...) niet zo van in. Enorme teams neerzetten en vervolgens heel veel geld verbranden, dat is volgens hen niet zinvol.”

De twee ondernemers financieren hun startup daarom uit het kapitaal dat ze hebben verdiend met de overname van De Vegetarische Slager door Unilever. Hoeveel geld er jaarlijks in Those Vegan Cowboys gaat, wil Korteweg niet zeggen. "Maar een lab met 25 medewerkers jarenlang financieren, geeft een aardige indruk."Those Vegan Cowboys verwacht pas in 2026 naar de markt te gaan.

Korteweg sluit niet uit dat hij ook deze startup op termijn verkoopt, "als het ertoe leidt dat we meer impact kunnen maken".

Zelfs een beursgang behoort - wederom - tot de opties. “Ik sluit het niet uit dat het op termijn een keer kan”, zegt Korteweg. “En dat je dan goed lessen kunt trekken uit wat er mis is gegaan met dit soort bedrijven op de beurs. Dat je een beetje in je achterhoofd houdt dat zo’n waardering heel erg de waan van de dag kan zijn.”

LEES OOK: Slagerszoon Mike Maduro was een fervent vleesliefhebber: nu runt hij een merk voor plantaardige snacks